Point cloud 3D scan
Eindelijk! Na veel trail-and-error is het me gelukt om de pointcloud data van een 3D scan in Maya te krijgen zodat deze ook nog bewerkbaar is.
Het is me uiteindelijk gelukt door de gemaakte foto’s in Reality Capture te verwerken tot een 3D model met textures. Deze vervolgens te exporteren als . ply en te importeren in Houdini. Met enige code en wat aanpassingen had ik meer controle over de points en kan ik deze bewerken waar nodig.
Het gehele stappenplan heb ik hier kort omschreven:
Photos > Reality capture > (alignment) align images > (reconstruction) Normal Detail > Simplify tool > smoothing tool > check integrity > unwrap > close holes > check topology
export .ply > code
Remove (last line) from code:
@Cd = colormap(“$HIP/TEXTURE_FILENAME.jpg”, uv);
> point cloud > export.bgeo > create new GEO > file > choose exported.bgeo (select, assets > new digital asset from selection > change names and safe as: file.hda > in the Edit Operator Type Properties > onder ‘Parameters’ > From Nodes > obj, subnet, ‘’particle_exporter’’, file > kies Geometry (file) & Reload Geometry (reload) (move to the right)
Select in (Existing parameters): Transform & Subnet folders (make Invisible) > apply > accept
Maya with Houdini Engine > Load asset
Software
Zoals hier boven te zien heb ik ook met Meshlab gewerkt om hieruit een werkend bestandsformaat te halen voor Maya/Houdini. Zo heb ik naast dit programma ook software zoals Cloudcompare en Pix4D gebruikt.
Playblast
Hier onder een klein testje waarbij de camera door de ‘ruimte’ heen zweeft. Het is me hier ook gelukt om een x aantal points om te zetten naar vlakjes/planes om meer breakup te creëren.
Om de kleuren van de originele textuur over te brengen op de planes is wel nog een ding dat ik moet uitzoeken, tot nu toe is dat alleen gelukt voor de punten.