Feedbackmomenten

In deze post zijn alle aantekeningen te vinden van de besprekingen met de docenten. Door dit telkens goed samen te vatten hield ik voor mijzelf erg duidelijk wat nog aandachtspunten waren en wat al goed ging.

Cyrille – donderdag 12 september om 15.30

Kijk naar kunstenaars die abstract werk hebben gemaakt
Denk aan muziek video’s 
Denk aan onderzoek naar compositie (verhaal komt later) 
Oskar Fischinger:
Abstract non-narratief, experimenteel > koppel dit aan een gedicht, lyrics of verhaaltje > voeg vervolgens persoonlijke kenmerken toe
Maak veel testjes en probeer dingen uit

Beeldmateriaal

https://vimeo.com/56480534 Pixillation
https://www.youtube.com/watch?v=5ntcVE3AQsg Floating Points – Silhouettes
https://www.youtube.com/watch?v=9SgsqmQJAq0 Ballet mecanique (1924) Fernand Leger

Bobby – woensdag 18 september om 10.00

Pak van de 6 concepten ongeveer 2 of 3 ideeën en doe hier iets mee. Maak bijvoorbeeld voor een idee een superr snel ruw storyboard (met bestaande beelden, af en toe een schets, plaatjes, muziek etc.. ) 

Voor een ander concept maakt je bijvoorbeeld weer wat technische testjes (Houdini, maya etc..) 

Hoe werkt bijvoorbeeld zo’n onderwater plant en hoe wordt deze overgenomen door het plastic/rommel. 

En maak wat beelden, vormgeving, kleur, sfeer of concept art voor een shot 

(check ook aantekeningen schetsboek) ‘’steven king’’

Cyrille – woensdag 18 september om 15.30

Voor de presentatie van vrijdag 27 september

5 min – 10 slides (alleen beeld) – 5 min vragen en eindig met een vraag voor feedback (gebruik eigen beeld maar ook referentie)

Wat heb ik gevonden? Waar wil ik mee verder? En ga ik dit gebruiken voor mijn film? 

 

Wil ik meer met abstracte of juist figuratieve vormen een verhaal vertellen? 

Zoek makers die abstracte maar ook figuratieve video’s hebben gemaakt (waarom en wat willen ze vertellen hiermee?)

Cyrille – vrijdag 27 september van 13.00 tot 17.00

Definieer abstract/ associatief

Gaat het over abstractie in beeld of in associatieve vertellen? 

Je kunt een abstracte film maken met figuratieve beelden

Vraag:

‘’Hoe kan ik met figuratieve beelden geen verhaal vertellen’’? of Hoe kan ik met figuratieve beelden abstracte beelden maken of juist geen verhaal vertellen?

Wat wil je vertellen? 

Suggestie: 1e periode werken aan vorm

2e periode werken aan verhaal

NEEM CONTACT OP MET:

Daphne (iemand die Cyrille kent) gaat in een museum een soort van installatie bouwen dat te maken heeft met vervuiling, onder water, dieren etc..

Klimaat museum checken! 

Denk na over presentatievormen (waar ga je het presenteren, installatie, video mapping etc..)

LEZEN: Bordwell & Thompson 

Koyaanis Qatsi (voorbeeld associatieve docu)

Reggio

P.glass

Ingrid: Ga iets gerichter testen, en welke vragen roepen een test op? 

Theoretische context lezen (begrijp eerst wat abstract is en hoe het werkt, maar daarnaast testjes)

 

Optie voor P2

Werk het verhaal uit, welke kant gaat het op? 

Eindigd het ruw en kapot of is er nog hoop op het einde van de film? 

Is het een verhaal of meer een transitie/overgang? 

tip: Veerkrachtigheid laten zien van de natuur

Bobby – woensdag 2 oktober om 12.00

 

Wat wil je graag vertellen? Wat is jouw eigen mening hierover? Je kan bijvoorbeeld beginnen met het mooie gedeelte laten zien, het schone (lichte gedeelte) en daarna ook juist de donkere/duistere kant. Waar bijvoorbeeld doden dieren of skeletten op de zeebodem liggen (aangetast door het plastic) 

Om bijvoorbeeld het WNF als opdrachtgever te nemen en hiervoor zogenaamd een ‘commercial’ of film te maken is zeker geen verkeerd idee. 

https://www.wwf.nl/wat-we-doen/actueel/nieuws/toerismesector-minder-plasticvervuiling

https://www.wwf.nl/wat-we-doen/actueel/nieuws/twee-tasjes-en-een-ballon-dodelijk-voor-babydolfijn

Ga op onderzoek uit! 

Blijf vooral doorgaan met veel testjes maken (mag ook van andere concepten als je hiermee even vastloopt)  – maakt 5 of 10 testjes of schetsen van plastic dingen die kunnen zwemmen. 

Ga naar de supermarkt en maak foto’s van plastic verpakkingen en kijk of je hier iets mee kunt doen.

Hoe ziet bijvoorbeeld zo’n stuk koraal er uit van plastic? Het zou slim zijn als dit herkenbaar plastic zou zijn (dat mensen veel gebruiken) 

Voorbeeld: Bobby heeft zo een concept/product gemaakt voor een klant dat ging over de vervuiling van sloten bij hem in de buurt. (hij gebruikte herkenbaar plastic, coca cola blikjes, oude visdobbers, wasknijpers, knopjes folie, touwtjes etc..)

Feedback Cyrille – donderdag 10 oktober 2019 16.00-17.20

Onderzoek beginnen met: 

Ik vind abstracte beelden interessant maar ook figuratieve beelden (beelden die meer een verhaal hebben) > HOE MAAK IK HIER EEN FILM VAN? (Check de onderzoeksvraag van Eric Vos – presentatie: onderzoek naar abstract en narratief, waar zit het verschil?) 

Zo kwam ik uit op verschillende makers binnen deze stijlen/vormen van beeld/verhaalvertelling. 

Vertel eerst en leg uit wat abstract, figuratief en associatief is! (Doe dit aan de hand van de theorie van Bordwell & Thompson. Hierbij hoeft het niet zo te zijn dat ik perse een abstracte of figuratieve film ga maken maar meer om te begrijpen wat deze vormen nu zijn en HOE ze werken (de vertelling en montage hiermee) 

Vertel over een paar makers en de beelden die zij gemaakt hebben. Maak vervolgens eigen werk/testjes en KOPPEL DIT aan de gelezen en behandelde theorie (Bordwell & Thompson)

Ga onderzoeken > wat is abstract en associatief en abstract? Wat is abstract en wat is figuratief nu echt en wat is interessant voor mijn film? Wat haal ik hieruit en wat vind ik interessant om te gebruiken. Vooral dit laatste is erg belangrijk voor je onderzoek, wat heb jij er aan en wat wil je er mee doen? Je hoeft niet perse te vertellen wat je niet interesseert van het abstracte of figuratieve (wel in de introductie voor je onderzoek om hiermee je onderzoek duidelijk te maken voor de lezer) 

 

‘’Dit is al een heel onderzoek op zich’’ > Schrijf dit deel voor volgende week (Skype afspraak met Cyrille op woensdag) en bespreek dit. Kijk daarna of het nog interessant is om het deel over ‘’morphing’’ te onderzoeken. 

Onderzoek deel 2 – Morphing (dit zou een zijstapje kunnen zijn van je hoofdvraag, houdt dit klein!)

Hoe werkt het gebruik van morphing van beelden

Zo kun je bijvoorbeeld elementen veranderen of spelen in de montage

Is het misschien interessant om overgangen te kunnen maken van figuratief naar abstract en weer terug naar figuratief (met dezelfde pixels of ‘vorm’)

Voorbeeld: Solipsist

Feedback Cyrille – woensdag 16 oktober 2019 12.00-12.35 (skype)

schrijf een conclusie na theorie

deze inspiratiebronnen > maar had daar geen vocabulaire voor ( wat daar zo interessant aan was..)

Ik merkte dat ik vooral eerst keek naar de vormgeving (vond het vet). Maar waar gaan nu die films echt over? Duik in dat narratieve systeem. A= betekenis van de film

B= nadenken over eigen concept (wat kan ik hieruit halen voor mijn eigen concept)

 

Vervolgstap 

kijken naar eigen inspiratiebronnen > zit dit in de buurt van zo’n associatieve film 

 

Overgangen met een cut of juist morphing (vanuit associatieve film)

vissen naar rietjes (morphen)

Hoe kan ik met associatieve film morphing inzetten?

(verwerk dit in je onderzoek) Vooronderstelling: Ik denk dat ik met morphing nog meer toe kan voegen aan een associatieve film. Dit omdat hierdoor de beelden meer met elkaar verbonden zijn en je zo iemand makkelijker kan laten nadenken over hoe deze twee beelden met elkaar verhouden. 

The Japanese Popstars – Let Go

Trippy Visual – Love & Theft – https://www.youtube.com/watch?v=ryOR-lU6x7E

Feedback Cyrille – donderdag 24 oktober 2019 16.30-17.15

 

Schrijf je conclusies naar aanleiding van je onderzoek en voorbeelden

Laat ook vooral je eigen testjes en experimenten zien en probeer deze te koppelen aan je onderzoek

Schrijf een totale conclusie

Schrijf ook een stukje over het Vervolg: je voorstel. Wat ga je hierna verder doen, wat neem je mee, wat gebruik je, waar heb je iets aan gehad etc..

Leave a Reply

About Media-AAA

Engelse tuin 2

5272CB Sint Michielsgestel
Brabant, The Netherlands

T: +31 (0)629430102
E: info@aaa-media.nl